Sunday, April 18, 2010

what a crazy late goal!!! - episod 2

8.00 malam. aku lihat jam Timex di tangan aku. "ah, lek lu. game pukol 8.30.. ape nak kalut". monologku kepada diri aku sendiri. laptop kawan aku terbuka. kayu ria berteraburan di atas meja. seakan-akan memanggil.. pes2009 aku klik. Barcelona vs Inter milan.. aku main Barcelona.. ye Barcelona vs Inter Milan, bukan Arsenal vs Wigan.
aku tolak, tekan kayu ria.. GOAL!!!! Messi score, macam biasa.. bawak ikot tepi, masuk ikot tengah.. shoot dan goal.. Inter Milan tewas.

8.30 malam. aku dan que bertolak pergi untuk menghilangkan lapar di Farouk dan Sitchick. kedai yang amat popular di kalangan kami-kami.. nasi lemak, teh tarik. kombinasi yang paling common di kedai ini. sesampai disana, kelihatan di skrin besar Wigan vs Arsenal. aku melihat sekitar kedai tidak ramai orang. kemanakah peminat Arsenal?? soal aku kepada que. tiada jawapan dari que. dia diam tanpa kata. hati kecil aku berbisik "fan Arsenal tak datanglah, cuti 3 hari.. balik umah". que berbaju puma lengan panjang, seluar topman. memang kacak.


8.45 malam. aku dudok ngan que. nasi goreng kambing milo kosong panas aku pesankan kepada lelaki berkulit hitam pekat yang bertanyakan aku tadi. que pula, mee goreng mamak teh o ais. aku tonton perlawanan Wigan-Arsenal. Prediction tentang game ni same dengan kebanyakan fan Arsenal yang lain. Arsenal menang 3-0. Prediction aku lah.


9.15 malam. theo wallcot score 1 goal. wallcot dribble sampai masok dalam pintu gol. diye memang tak suka shoot. Arsenal 1 Wigan 0. half time. Nasi goreng kambing aku makan habis. kambing nya sedikit saja. tulang jer banyak. game halftime. sumue konsentrate makan masa half time. air tidak dihabiskan terus. rata-rata penonton di kedai itu berbuat demikian. trend lah kot. aku tak pasti.

9.30. game start balik. aku tengok. tengok. minit ke berapa, aku pon tak pasti. silvestre, lelaki kulit putih bermuka pelik melompat bagaikan monyet lantas menanduk bola ke jaring gawang Wigan. aku tengok. tengok. diye celebrate macam siyal. mungkin tiada trademark sendiri. mungkin terkejut kerana score, mungkin nervous sampai tak ingat trademark sendiri atau mungkin kerana terlalu lama tidak celebrate goal.

9.30 sampai lah pukul 10.05 malam. aku tengok game tuh. macam demn bosan gile. PSM (passing sampai muntah), itulah cara Arsenal main. Wigan sudah mula menyerang. mungkin sudah mula mendapat rentak. Arsenal passing lagi sampai muntah. minit ke 80. GOAL!!! Watson score. Wigan 1-Arsenal 2. pemain kulit putih kepala merah skor. aku diam. sekurang-kurangnya tidak lah bosan sangat game ni. padan muka Arsenal. Budak meja belakang bersorak. tidak mungkin supporters Wigan mungkin mereka jugak bosan tengok game. sama macam aku.

minit ke 89. Titus Bramble. ye Titus Bramble dengan bantuan penjaga goal Arsenal, Fabianski menanduk bola ke gawang Arsenal. equalizer. haha.. aku tersenyum sinis. aku dengar meja belakang aku tadi cakap " die ni skor?? die ni bodoh la sial.. " mereka ketawa terbahak-bahak. aku turut ketawa bersama que mendengar ulasan budak meja belakang tadi. Wigan 2 - Arsenal 2. Titus Bramble skor.

minit ke 90. pemain berjersi 14 Wigan. N'Zogbia. membawa bola dari sebelah kanan padang. melepasi lelaki Arsenal yang tidak tahu celebrate goal. macam main pes. shoot. top corner. marvelous. fabianski well beaten. hanya mampu melihat bola. terkena tiang tepi. melantun masuk gol. keadaan gamat buat seketika. kecoh. huru-hara. budak meja belakang sudah huru-hara. berteriak sana-sini. Wigan 3 Arsenal 2. aku terus bangun dan ke kaunter. bayaran nasi goreng kambing aku jelaskan. elok lah aku beredar dari tempat itu. sebelum keadaan menjadi tidak terkawal. que juga sudah siap membayar. keadaan masih lagi tegang.


aku dan que berjalan menghampiri motorsikal. sambil mengikat helmet. que berkata "what a crazy late goal". kami pulang dengan perut yang kenyang dan hati yang riang. walaupun prediction aku salah.

2 comments:

Que said...

dipetik daripada coretan diari harian gonzalez rose..

BujanG BahaGia said...

jangan berlagak...bujang panas